Parhaat museot Helsingissä lasten kanssa

• tehnyt

Moni vanhempi saattaa ajatella, että museot ovat lapsille tylsiä paikkoja, joissa lapset vain tylsistyisivät tai riehaantuisivat. Nämä ennakkoluulot saattavat jopa estää museovierailut lasten kanssa, mikä on sääli, sillä myös lapset voivat saada museoista runsaasti uusia kokemuksia ja elämyksiä, kunhan vierailut vain suunnitellaan lasten ehdoilla. Helsingistä löytyy myös upeita, lapset huomioivia museoita, joista museovierailut kannattaa aloittaa. Esittelemme tässä artikkelissa kaksi lapsille parhaiten sopivaa museota.

Lasten kaupunki

Lasten kaupunki on upea kohde lasten kanssa! Se on avoinna pääsääntöisesti maanantaista perjantaihin kello 11-19 ja lauantaista sunnuntaihin kello 11-17 ja löytyy osoitteesta Aleksanterinkatu 16. Lasten kaupunki sijaitsee yhdessä pääkaupunkimme vanhimmista kortteleista, Sederholmin talossa, joka on kaupungin iäkkäin talo. Talo valmistui 1757, joten se on jo saavuttanut kunnioitetun iän. Kaiken lisäksi kohde on maksuton eli se soveltuu oivallisesti myös pienen budjetin hauskanpitoon!

Tässä kohteessa lapset pääsevät tutustumaan Helsingin menneisyyteen leikin varjolla. Lapset pääsevät esimerkiksi kokeilemaan hevoskärryjä ja ohjaamaan 1700-luvun laivaa. Mummola-nurkkauksessa lapset pääsevät tutkimaan, millaisia arkisia esineitä löytyi 1970-luvun kodeista ja millaiset tv-ohjelmat olivat tuon ajan suosikkeja. Yksi upeimmista Lasten kaupungin kohteista on 1930-luvun kansakoululuokka, jossa voi helposti kuvitella, kuinka tiukkailmeinen opettaja on aikoinaan pitänyt luokassa kuria karttakeppinsä avustuksella.

Luonnontieteellinen museo

Toinen upea museokohde Helsingissä lasten kanssa on Luonnontieteellinen museo, jonka monet lapset tuntevat paremmin Eläinmuseona. Luonnontieteellinen museo löytyy osoitteesta Pohjoinen Rautatienkatu 13, aivan Eduskuntatalon takaa, Helsingin ydinkeskustasta. Pihalla seisova hirvipatsas opastaa vierailijat paikan päälle.

Myös Luonnontieteellisessä museossa lapset pääsevät koskemaan ja kokeilemaan kaikenlaista, mutta toisin kuin Lasten kaupungissa, ihan kaikkeen ei tässä museossa saa koskea. Dinosauruksia esittelevä museo on monen lapsen, ja aikuisenkin, suosikkiosasto. Tällä osastolla suurimpien dinosaurusten valtava koko konkretisoituu ja näitä valtavia petoja pääsee katsomaan silmästä silmään. Luonnontieteellinen museo on oivallinen kohde myös kotimaisen luonnon tutustumista silmällä pitäen!

Myös Luonnontieteelliseen museoon on tarjolla maksuttomia päiviä, jotka kannattaa hyödyntää, jos budjetti on tiukoilla. Näin museovierailu ei jää kiinni rahasta!