Museot maailmalla – Ranskan suurin museo

• tehnyt

Louvre Museum

Ei voi puhua maailman hienoimmista museoista mainitsematta Ranskaa ja Louvre Museumia. Tämä myöskin kirjoista ja elokuvista monelle tuttu, lasipyramidinen taidemuseo on upea paitsi sisältä, myös ulkoisesti. Museon rakennus onkin entinen kuninkaallinen palatsi, ja se sijaitsee aivan Pariisin ytimessä, Seine-joen rannalla. Palatsin historia ulottuu 1200 -luvun taitteeseen saakka, mutta se on kokenut vuosisatojen varrella suuria muutoksia päätyen nykyiseen ulkoasuunsa.

Louvre on Pariisin museoista suurin, ja näyttelypinta-alaa siinä on noin 58 000 neliömetriä, eli se tosiaan on valtava palatsi. Lisäksi museolla on muuta tilaa vielä kolme kertaa näyttelyalan verran. Louvre onkin maailman kolmanneksi suurin museo.

Museon 35 000 esillä olevan, ja kaikkiaan noin 100 000 esineen kokoelmiin kuuluu monia kuuluisia taideteoksia. Monet ovat kuulleet ainakin Da Vincin Mona Lisasta. Lisäksi museossa on laaja, noin 5000 esillä olevan egyptiläisen esineen kokoelma. Myös antiikin aikaista esineistöä on runsaasti mm. Kreikasta ja Roomasta.

Louvren kierrosta suunniteltaessa kannattaa ehdottomasti perehtyä museon tarjontaan jo etukäteen esimerkiksi internetin virtuaalikierroksen ja kartan avulla. Yhdessä päivässä ei museon kokoelmista ehdi nähdä kuin murto-osan, ja myös jonoihin kannattaa varautua, mikä hidastaa kiertelyä entisestään. Kuuluisimpien esineiden luona on aina ryhmiä, ja sisälle mentäessä etenkin lasipyramidin puolen sisäänkäynnillä on usein ruuhkaa.