Museossa käynti on mukava harrastus

• tehnyt

Ainakin kerran kesässä

Museossa käynti on tosi mukava harrastus. Etenkin kesäaikaan museovierailut kuuluvat monen lomailijan kesälomasuunnitelmiin. Moni suomalainen on ottanut lomasuunnitelmien ohjelmaksi käydä kesäisin jossain museossa, ja monesti otetaan myös perheen nuoriso mukaan – nähtävää riittää koko perheelle. Museokäynnit ovat kasvaneet Suomessa viime vuosina, ja moni käy myös talvisaikaan museoissa ja taidenäyttelyissä. Siitä on tullut perheille yhteinen harrastus.

Kannattaakin ehdottomasti harkita museokortin hankkimista, sillä se kannustaisi varmasti yhä aktiivisemmin tutustumaan maamme todella laajaan ja monipuoliseen museotarjontaan. Museokortti -järjestelmä on otettu käyttöön Suomessa vuonna 2015. Tuolloin pelkästään Museoviraston alaisiin noin 300 museoon tehtiin käyntejä 5,6 miljoona kertaa. Kortin tullessa ihmisille tutuksi on tuo määrä kasvanut huimasti, ja viime vuonna 2018 museokäyntejä tehtiinkin jo yli 7 miljoona kertaa.

Museokortti aktivoi

Tänä päivänä Museokortilla pääsee tutustumaan jo 280 maamme museoon. Käytännössä kortti siis toimii siten, että se on ikäänkuin pääsylippu näihin kaikkiin kortin alaisiin museoihin. Museokortin hinta on tällä hetkellä 69 euroa per vuosi, ja sen uusiminen maksaa 64 euroa. Kortin voi aktivoida käyttöön heti, tai sen voi hankkia jo hyvissä ajoin ja vaikka antaa lahjaksi, ja sitten aktivoida kun on ensimmäisen vierailun aika.

Museoiden sisäänpääsymaksut vaihtelevat, mutta yleisimmin ne lienevät aikuisilta 8 euron paikkeilla, opiskelijat ja eläkeläiset pääsevät puoleen hintaan. Monissa museoissa on kyllä käytössä esimerkiksi ilmaiset keskiviikot tai perjantai-illat, mutta usein sopiva käyntiajankohta tulee eteen yllättäen, kun mietitään mitä tehdään, jos sopiva vapaapäivä tai -hetki osuu kohdalle.

Espoon automuseo

Hyvä käyntikohde on esimerkiksi Espoon automuseo, joka on kiinnostava paikka koko perheelle, ja varsinkin pienille pojille. Sisäänpääsy maksaa aikuiselta 8 euroa, ja lapsilta 4 euroa, ja kyllähän siellä riittää nähtävää koko rahan edestä. Toista tuntia kuluu nopeasti siellä katsellessa. Autoja on esillä yli 100 kappaletta, ja toinen mokoma määrä kaksipyöräisiä. Muutakin aiheeseen liittyvää rekvisiitta oli runsaasti esillä.

Automuseon parasta antia ovat esimerkiksi nyt nelikymppisten nuoruudessa vielä liikenteessä olleet 70-luvun ajoneuvot. Toinen varsin mielenkiintoinen kohde automuseossa ovat näyttelykappaleet 1900 -luvun alkupuolen autoista, sellaisista suurista mustista kopeista. Melkoisen näyttäviä kapistuksia tosiaan olivat, ja ihan saattaa kuvitella kuinka niitä hienot hattupäiset herrat ajoivat, ja sievät kauniisti pukeutuneet neidit istuivat takapenkeillä.

On kyllä suositeltavaa aktivoitua vierailuille museoihin, ne nimittäin tarjoavat sivistystä hauskalla tavalla. Jonkun saattaa jopa yllättää se, kuinka monenlaisia museoita aivan lähialueillamme löytyy. Toki perinteiset kulttuurihistorialliset museot ovat myös mielenkiintoisia, mutta erityisesti erikoismuseoiden genrestä löytyy varsin hauskoja käyntikohteita.